5 důvodů proč vyzkoušet přirozeně bezlepkové mouky

Trh s bezlepkovými potravinami je stále na vzestupu. Bezlepkový ale neznamená vždy zdravý. Jako ve většině případů i zde platí, že zdravější a bezpečnější volbou bude vždy potravina, která je méně průmyslově zpracovaná. Jak tedy vybírat bezlepkové mouky?

Přirozeně bezlepkové mouky jsou vhodnější než deproteinované

Často se do bezlepkových potravin přidává například deptoreinovaný pšeničný škrob. Za pomocí průmyslové rafinace se z pšenice odstraní lepek, protein, který dělá celiakům potíže, a zbytek se používá v bezlepkových potravinách jako škrob. Mouky jako kokosová, plantainová, manioková nebo banánová však lepek ve svém přirozeném stavu neobsahují. Není tedy potřeba, aby byly chemicky upravovány.

Méně průmyslové rafinace znamená více vitamínů, minerálů a vlákniny, které v mouce zůstanou. Zmíněné přirozeně bezlepkové mouky zároveň obsahují oproti tradiční, ale i deproteinované pšeničné mouce minimum anti-živin jako kyselina fytová, WGA (wheat germ agglutinin), atd. Nejen pro celiaky jsou tedy z výživového hlediska výbornou volbou.

Manioková mouka je z kulinářského hlediska blízká pšeničné

Manioková mouka se vyrábí z velmi populární plodiny jménem Maniok jedlý (říká se jí také Yuca nebo Cassava). Většina lidí však zná spíše Tapioku, což je škrob extrahovaný z jejího kořene. Manioková mouka se vyrábí jinak. Obsahuje celý sušený a rozemletý kořen této plodiny a díky tomu obsahuje více vlákniny a vlastnostmi je tak docela podobná pšeničné. Třeba palačinky jsou z ní naprosto perfektní!

472650952_xs_3

Banánová mouka je chuťově neutrální a plná draslíku

Banánová mouka má také co se týká pečení velmi podobné vlastnosti pšeničné mouce a navíc je i chuťově poměrně neutrální. Výsledná chuť po tepelné úpravě je plná a zemitá, banán v ní takřka nelze rozeznat. Banánová mouka se vyrábí pouhým usušením a rozemletím nezralých banánů, a proto si zachovává výborné nutriční vlastnosti. Zvlášť cenný je obsah draslíku, minerálu, kterého máme v moderní stravě často nedostatek.

cooking-bananas-1583222_1920_2

Plantainová mouka je bohatá na minerály

Plantainy nejsou nezralé banány, i když tak na pohled vypadají. Je to rostlina příbuzná banánu, avšak na rozdíl od něj pro konzumaci vyžaduje tepelnou úpravu. V kuchyni poslouží spíše jako brambor než jako banán. Plantainová mouka je, tak jako ostatní zmíněné mouky, dobrým zdrojem složených sacharidů. Z výživového hlediska je velmi cenná pro svůj vysoký obsah mikro-živin, zejména draslíku a magnesia.

Kokosová mouka úžasně voní a je skvělá při low-carb stravě

Kokosová mouka se liší od ostatních tím, že není škrobová. Obsahuje mnohem vyšší podíl vlákniny a méně sacharidů, takže se hodí pro přípravu nízko-sacharidových pokrmů. Má však díky svému složení velmi rozdílné vlastnosti při pečení než ostatní zmiňované mouky, takže je potřeba najít si pro její využití dobré recepty. V čem však vyniká je její nezaměnitelná vůně. Je ideální v kombinaci s ostatními moukami na pečení sladkých dobrot nebo cukroví.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.