Projekt “Jedu na tuky” – Průběžné hodnoty po měsíci

Je to tady! Dneska se podíváme na první průběžné výsledky. Po měsíci od zahájení experimentu se Petr i Julie vydali opět do laboratoře na krevní odběr a na měření tělesné kompozice.

Tělesná kompozice

Julie za první měsíc shodila 2,8 kg celkové váhy, 1,3 kg z toho tvořily tuky a 0,7 kg svalová hmota. Nezní to špatně, ale vzhledem k tomu, že chtěla svalovou hmotu nabrat, tak to pro ní nejsou úplně dobré zprávy. Snad se v dalším měsíci podaří svalovou hmotu alespoň udržet.

Julie-telesna-kompozice-2

Petrovi se během prvního měsíce dařilo skvěle. Shodil celkově 8,9 kg a úžasných 7,6 kg z toho byl tuk. Gratulace! Ve svalové hmotě ztratil pouze 0,7 kg, což je slušný výsledek při tak výrazném úbytku tukové tkáně. Původních 213,6 cm2 velmi nebezpečného viscerálního tuku se mu také podařilo snížit a to na 169,5 cm2.

Petr-telesna-kompozice-2

Krevní testy

Julie má opět výsledky velmi hezké a zaznamenala několik zlepšení. Mírně zvýšený jaterní test AST se jí podařilo dostat do normálu. Cholesterol se ubírá správným směrem, HDL roste a LDL klesá. Podařilo se ji snížit i Homocystein, který je již velmi blízko normálních hodnot. Ukazatel zánětlivosti ASLO je sice stále zvýšený, ale je vidět alespoň dílčí pokles. Podařilo se jí navýšit hodnoty vitamínu D a dostat je do normálního rozmezí. Jediný zhoršující se ukazatel je  koncentrace volného hormonu štítné žlázy T3. To však ještě nemusí nutně znamenat problém. Za předpokladu, že je T4 v normě a člověk je obecně zdravý a aktivní, to může být pouze součástí mechanismu, kterým tělo chrání svalovou hmotu před rozkladem při úbytku tukové tkáně. Více prozradí další měření.

Julie-krev-komentar-2

Petr své krevní testy také výrazně vylepšil. Zvýšené jaterní testy má nyní již kompletně v normálu. Skladba cholesterolu se ubírá také jako u Julie správným směrem. Výrazné zvýšení nastalo u triglyceridů v krvi. To může mít různá vysvětlení. Jednak to může být výsledkem mobilizace vysokého procenta vlastních tuků (triglyceridů), čemuž odpovídá i počet shozených kilo. Případně to může být individuální nežádoucí reakce na nějaký z tuků či kombinaci potravin. V prvním případě by to byl přechodný stav, v druhém by bylo potřeba to řešit úpravou jídelníčku. Nicméně jedná se o průběžné výsledky teprve po měsíci, na vyvozování závěru je ještě brzy. Dále je vidět pozitivní vývoj u hodnot Kyseliny močové a Homocysteinu, i když jde stále o vysoká čísla. Klesla bohužel hodnota vitamínu D, tam má Petr velký prostor pro zlepšení, zvlášť v ty krásné slunečné dny 🙂 Dle očekávání klesá i stav vitamínu B12, který Petr ve stravě nepřijímá. Zatím je stále v normálním rozmezí, uvidíme, jak to bude příště.

Petr-krev-komentar-2

Vlastní měření

Hodnoty ketonů v krvi v průběhu prvního měsíce byly velmi různorodé, ale průměrně došlo k mírnému nárůstu. Petr se pohyboval od 0,4 mmol/L do 1,6 mmol/L. Julie se na začátku rychle dostala na 2,9 mmol/L, ale postupně hodnoty začaly opět klesat až k 1,0 mmol/L. Hodnoty cukru v krvi se u Julie pohybovaly průměrně okolo počátečních 5,4 mmol/L; Petr naměřil často i hodnoty vyšší než na začátku, až k 6,9 mmol/L.

U Petra je ještě vidět trend snižujícího se krevního tlaku. V jednom z posledních měření měl 114 na 75 s tím, že ze začátku experimentu naměřil hodnoty až 140 na 85.

Julie, jaké jsou tvé dojmy po prvním měsíci?

S výsledky prvního měsíce jsem vcelku spokojená. Odvodnila jsem se a nějaký ten tuk šel také dolů. První týden jsem se snažila o přerušovaný půst. Jelikož miluji snídaně, stravu jsem nastavila tak, že jsem jedla od rána cca od 7 hod. a poslední jídlo jsem jedla cca v 16 hod. Tento systém se mi osvědčil a řekla bych, že i nejlépe fungoval. Bohužel jsem to nevydržela delší dobu, asi nejvíce mi to narušovala má práce v kuchyni. K tomuto systému bych se však měla vrátit, jelikož na mé tělo platí. Pocitově vím, že mé tělo redukuje jen tehdy, když pociťuji občasný hlad. A přesně toto jsem cítila právě v období přerušovaného půstu.

Ideální by též bylo, kdybych do svého jídelníčku zařadila nějaký ten jednodenní půst. To se bohužel s mou prací nepodařilo skloubit.

Zjistila jsem také, že jsem zvyklá jíst více než bych skutečně měla, abych udržovala váhu. Nejspíše i kvůli tomu se mé číslo na váze za dva roky plouživě navyšovalo. Můj kalorický příjem se pohyboval v rozmezí 5000 – 9000 kJ. Ve dnech CrossFitu jsem jsem se snažila navýšit energetickou hodnotu dle spálených kilojoulů. S začátkem experimentu jsem začala také více chodit pěšky a snažila jsem se ujít 10 tis kroků denně. Aplikaci na měření mám v mobilu, takže bohužel není zaznamenáván každý můj krok. Hlavně v práci nevím, kolik kroků ujdu, jelikož mobil mám odložený a nenosím ho v kapse.

Tím, že pracuji v kuchyni, je pro mě ketóze náročná. Musím ochutnávat pokrmy, vyrábím veškeré dezerty a stále jsem v kontaktu se samými dobrotami. Někdy je dost složité něco neochutnat a vyhnout se všemu “zlému”.

Red currant cake#paleo#glutenfree#nutric#julie#currant#paleocake#

A post shared by Julie Zakostelecka (@paleozdrave) on

Ketózu jsem již jednou dodržovala před 2 lety. Držela jsem ji přes léto, což bylo samo o sobě dost složité a stresující. Po ukončení jsem se zařekla, že ji již nikdy nebudu dodržovat přes léto, kdy je v dosahu plno skvělého sezónního ovoce. Tento osobní slib jsem však nedodržela a opět jsem se do experimentu pustila přes léto. Myslím, že dodržovat tuto stravu v zimě, by pro mne nebylo tak stresující a neměla bych tolik chutí. Když mám shrnout, co mi dělá největší problém v dodržování, tak je to již zmíněné ovoce, dále kvalitní zmrzlina, která k létu prostě patří a nějaká ta sklenka alkoholu.

Velice mě překvapilo, že po náročných trénincích mě nic moc nebolí. Dříve jsem byla zvyklá cvičit též, ale po tvrdém tréninku jsem se nehla vždy 3 dny. Toto nyní neznám. Mé tělo regeneruje velice dobře. Na začátku jsem cítila, že moje síla není nijak zázračná. Hlavně, když jsem měla zvedat nějaké váhy. Každým tréninkem se ale má síla zvedala. Lépe jsem na tom po stránce vytrvalostní a dynamické.

Cítím, že tělo se rýsuje, i když na váze nevidím nic závratného. Největší změnu jsem pozorovala v oblasti nad kyčlemi, kde se mi začaly rýsovat svaly, které jsem do té doby zaznamenávala spíše u mužů než u žen 🙂 Další změnu jasně vidím na nohou, kde se mi o dost zjemnila kůže a začala mi mizet celulitida, ke které mám bohužel sklony.

Petře, jak hodnotíš první měsíc ty?

Moc mě těší úbytek váhy. Užívám si, že je mi najednou všechno oblečení volnější. Dokonce už si i zavážu tkaničky na jeden nádech! Jestli nevíte, co tím myslím, buďte rádi 🙂 Líbí se mi také, jak dobře mé tělo regeneruje po sportu, i po velmi intenzitním CrossFit tréninku jsem schopný zajít si na squash. Téměř nic mě nebolí. Jídelníček mi přijde trochu monotonní, ale o to jednodušší je nakupování. Vystačím si s pár surovinami, které střídám a odpadá tak nutnost neustálé volby a přemýšlení, co bude na jídlo. Celkově se cítím skvěle, vřele takovýto program doporučuji!

Ještě bych chtěl zmínit pár rozdílů, které jsem vypozoroval při současné stravě oproti mému předchozímu pokusu o ketózu, kde jsem jedl i maso. Současný jídelniček mi přijde daleko lehčí, nemám pocity přejedení nebo přílišné plnosti. Má moč je daleko méně kyselá a nepálí mě žáha jako dříve. Necítím ze sebe ten acetonový pot. Přijde mi, že se mi zlepšil stav pleti. Problém je nepraktičnost této stravy, když se pohybuji běžně po městě. Například v OC Chodov si můžu dát tak maximálně upravený zeleninový fresh s pochybným olivovým olejem. Při “masové” ketóze si člověk může dát spoustu jídel, které koupi jen tak v obchodě nebo restauraci (steak, salát, slanina, atd.). Obtížné je taky někdy fungovat s touto stravou ve společnosti. Jestli paleo jedlíci mají problém vysvětlit babičce, proč nejí knedlíky, tak já s “vegan keto” nemám šanci vůbec 🙂 Bohužel nenajdu zázemí ani u veganů, ani veganské restaurace totiž nemají nic bez-sacharidového.

 

Tags:
No Comments

Post a Comment